dinsdag 1 oktober 2013

Over ‘sanskriti’, ‘unicode’ en zoveel meer

Ondertussen hebben we al twee lesweken achter de rug. Totnogtoe gaan de lessen dagelijks (van maandag tot vrijdag) door van halfelf tot halftwee in een ruimte die meer lijkt op een chique vergaderzaal -inclusief individuele luidsprekers- dan op een doordeweeks ordinair klaslokaal. Telkens wordt in blokken van één uur les gegeven door vijf verschillende proffen, elk met hun eigen methodiek en gedrevenheid. 



Zo brengt Professor Devraj ons al twee weken de kneepjes van het begrip संस्कृति of cultuur bij. Zijn lessen zijn best wel leerrijk -vooral dan de Indiase visie op het begrip cultuur-, maar toch zou ik het persoonlijk heel fijn vinden mocht Prof. Devraj zijn les morgen eens niet starten met “बेटियाँ हम संस्कृति के बारे में बातचीत करेंगे”, wat zoveel betekent als “Meisjes, wij zullen vandaag over cultuur praten”. Na twee weken is het nu toch wel eens tijd voor iets nieuws, me dunkt.



Daarnaast onderwijst Professor Upadhaya  ons vijf uur in de week व्याकरण of grammatica. Gedurende de eerste les moesten we alle grammaticale aspecten opsommen waarover we de komende 12 weken willen bijleren. Deze bespreekt de prof uitgebreid met ons tijdens het dagelijkse grammaticaal lesuurtje. Nadat we een bepaald grammaticaal gegeven afgerond hebben, moeten we, om aan te tonen dat we het onder de knie hebben, als “huiswerk” een aantal zinnetjes maken waarin dit bepaalde element voorkomt. Tijdens de volgende les, dienen we dan beurtelings naast de grammaticaprof te gaan staan en overloopt hij onze zinnetjes één voor één. Dit kan na een eindje wel -een beetje- langdradig worden, maar de warmhartige persoonlijkheid van Prof. Upadyaya en zijn oprechte interesse in ons doen en laten in Wardha maken de saaie momenten in zijn les ruimschoots goed.



Bij Prof. Ravi Kumar wordt er vooral belang gehecht aan conversaties voeren in het Hindi en meer vertrouwd geraken met dagdagelijkse woordenschat. Afgelopen maandag gingen we tijdens de les met Professor Kumar lekker gezellig thee drinken in de Kafka cafetaria op de campus. Hierbij keuvelden we heel wat correct en ook wel minder correct Hindi af. Vrijdag bracht hij ons heel wat woordenschat bij omtrent kledij, eten en drinken, kortom allemaal zaken die in het dagelijkse Indiase leven wel heel goed van pas kunnen komen. Persoonlijk vind ik dit de meest boeiende lessen. Al moet ik wel toegeven dat dit misschien ook wel te maken heeft met de persoonlijkheid van Professor Ravi Kumar. Bij deze Prof kunnen we altijd terecht als we een vraag of een probleem hebben. Bovendien spreekt hij ons steevast aan met onze voornaam en dit vind ik niet onaangenaam, wetende dat onze namen voor de doorsnee Indiër allesbehalve als muziek in de oren klinken.

Tot slot krijgen we ook nog les van Prof. Shukla en Prof. Anil Dube. Afgelopen week onderwezen beide ons zowat over dezelfde materie nl. अधुनिक हिन्दी का साहित्य of literatuur van het moderne Hindi. Gelukkig zal er vanaf volgende week voor gezorgd worden dat beide heren ons elk over een ander onderdeel van de Hindi literatuur gaan onderwijzen, want blijkbaar wisten de twee proffen niet van elkaar dat ze hetzelfde aan het zeggen waren in hun les.
Ondanks het feit dat de leerstof overlapte, waren beiden lessen elk op hun eigen manier interessant. Prof. Shukla geeft enorm gestructureerd les, zo maakt hij gebruik van een overzichtelijke tijdslijn om zijn leerstof te ondersteunen. Jammer genoeg is mijn Hindi helaas nog niet zo supergoed, waardoor ik hem vaak amper kan volgen, laat staan noteren wat hij zegt... Maar dit hoort de komende weken enkel maar te beteren :-). Prof. Dube vertelt ons naast wat er in de boeken staat, zijn eigen kritische visie op de dingen des levens in India. Dit is heel fijn om aan te horen, want soms krijg ik hier toch wel het benauwde gevoel dat het onderricht hier iets te vooringenomen is en er ergo te weinig plek is voor kritiek. 

Eigenlijk hadden we deze week nog “unicode” les in de namiddag. Het doel van deze les was: Hindi leren typen op de computer. Aangezien we allemaal al vertrouwd zijn met het typen van Hindi, leek deze les ons compleet nutteloos. Maandag deden we alsof onze neus bloedde en kwamen we niet opdagen... Nadat Heleen de lichtjes geïrriteerde Prof toevallig was tegengekomen, konden we er niet meer aan ontsnappen en besloten we dinsdag dan toch maar naar de  les te gaan. Daar legde Professor Jagdip Sinh Dangi ons op een vriendelijke manier uit we hoe de Hindi tekens moesten invoeren en welke toetsencombinaties we voor welke tekens moesten gaan gebruiken. Dit moesten we dan toepassen op een qwerty toetsenbord, terwijl wijzelf gewoon zijn om azerty te gebruiken. Kort samengevat was deze les -zoals we al vermoedden- compleet onlogisch en bovenal absurde tijdverspilling. Bijgevolg werd er tijdens de “unicode” les meer onder elkaar afgelachen en gezeurd over hoe onnuttig dit wel niet was dan er effectief getypt werd.
Groot was de opluchting dan ook toen we op woensdag van Ravi Kumar te horen kregen dat we niet meer naar deze les moesten gaan. Blijkbaar had men de prof verteld dat we nog nooit Hindi hadden getypt...

Studeren in India, ik vind het nu al een uiterst bijzondere ervaring! Benieuwd wat de derde lesweek voor ons in petto heeft...

Lien.

1 opmerking: